torsdag 14 maj 2009

Sexualundervisningen i skolan

Kommer ni ihåg när ni gick i högstadiet och man kom fram till kapitlet om sexualundervisningen. Jag minns det väldigt bra, vi hade en manlig lärare på den tiden, han var så generad och vågade knappt prata om ämnet, så jag kan garantera er, det var hemskt snabbt överstökat det kapitlet och det ingick aldrig i prov. Däremot gick allt annat igenom väldigt grundligt, djurlivet, blommor m.m. men sexualundervisningen skulle vår lärare helst av allt bara ha slopat om han hade haft chansen.
Jag diskuterade detta ämne med en av mina goa vänner för nån vecka sen, hur ser undervisningen ut idag i skolan? Berör man ämnet och har man idag även tagit med homosexualiteten eller? Ingen av oss hade nåt svar på denna fråga, så man borde egentligen göra en undersökning i skolorna och kolla upp det. Jag vet att Regnbågsfyren körde en kampanj förut på Åland, där man åkte ut i skolorna och berättade om homosexualitet och HBT frågor, men idag hör man inte så mycket om det. I dagens samhälle borde detta absolut ingå i undervisningen är min åsikt. Vad är din? Hör av dig och berätta!

1 kommentar:

  1. När jag gick i högstadiet på stenåldern (jag är 30) hade vi vikt av flera veckor i NO:n för sexualundervisning och jag tyckte att lärarna skötte sig bra. Vi pratade även HBT frågor. Vi hade även en bög och en flata som kom och föreläste på Sex- och samlevnadsdagar vi hade.

    Vi hade även betygsgrundande prov som enbart handlade om sexualkunskap.

    Vi gick även till ungdomsmottagningen i mindre grupper för att prata sex. Givetvis var det även en stor skål med gratiskondomer.

    Så teoretisk utbildning fick vi i ämnet men praktiken fick vi klara av utan handledning från lärare :)

    Hur det är idag i Sverige vet jag ej. Någon som vill berätta?

    SvaraRadera