fredag 3 april 2009

Jag håller inte med

Nu kan jag inte låta bli, måste slänga in min politiska åsikt här i bloggen, var länge sen sist nu, men känner att nu är det definitivt dags!

Jag håller inte med om de diskussioner som förts i lagtinget den senaste tiden om avväpning av polisen på Åland eller införande av taser - elpistol. Till en polismans uniform och utrustning idag, ingår det Glock. Detta är inte för att man vill se skrämmande ut på nåt sätt eller hotfull, utan för att man skall vid en sådan situation där nöden krävs kunna försvara våra medborgare! Jag är väl inte emot Taser, men ser inte heller att man ska byta ut Glocken i hölstret mot en sådan istället, däremot kan man kanske utrusta och kompletera poliserna med en Taser - Absolut!
En polis som tjänstgör idag, ska vara beredd att kunna ingripa i vilka situationer som helst. Jag vill inte vara med den dagen, då en sådan olycklig händelse kanske inträffar även på våra fredens öar, där man snabbt kanske skulle behöva dra sitt tjänstevapen för att avvärja en händelse och så är vapnet inlåst i fordonet i ett såkallat vapenskåp istället.
De som utbildas till poliser idag, får grundlig utbildning i hur de skall använda sitt tjänstevapen, de får otaligt många timmars träning på hanteringen. För mig är det ett oroväckande förslag som förs fram idag i lagtinget.
Har talat med ett flertal poliser som idag tjänstgör, som inte ser det rimligt och tryggt att fortsätta sitt yrkesutövande om förslaget vinner laga kraft. Va gör vi sen? Vi står utan trygghet i samhället, då de kanske söker sig till serviceyrken som matbutiker och annat istället.

Så, nu fick jag skriva av mig lite iallfall, skönt var det. Nu lämnar jag det här för en liten stund, åker iväg till gymmet och tränar istället.

Ha det bra, så hörs vi!

1 kommentar:

  1. Tjena Putte,
    Det har blivit en ordentlig debatt om bland annat min motion om polisernas tjänstevapen. Jag har föreslagit att polisen skulle byta ut sina skarpladdade Glock till en el-pistol av typ märket Taser. Många har blivit upprörda och tycker att förslaget är förskräckligt och idiotiskt, det är bra att det diskuteras.

    Men jag anser att en Taser kan vara betydligt mycket säkrare och många gånger också effektivare än en 9mm Glock. Det finns ganska många exempel på när olika poliser blivit tvungen att använda sitt tjänstevapen och angriparen (ofta sinnesjuk eller drogad och med kniv) blivit skjuten och avlidit. Det är självklart att en polis skall agera om han/hon blir anfallen men jag tycker inte att en 9mm Clock nödvändigtvis behöver vara det enda alternativet (eftersom jag håller med om att pepparsprej och batong i dessa fall inte är tillräckliga).
    En elpistol skulle däremot göra jobbet och många personer skulle fortsättningsvis kunna vara i liv.
    Kolla bara den här länken från tidigare i år, och det finns många exempel som detta. Denna gubbe skulle säkert leva idag om polisen hade haft en Taser istället:

    sr.se/cgi-bin/malmo/nyheter/artikel.asp?Artikel=2591009

    Det finns givetvis tillfällen när man måste skjuta ner en dåre på långt håll, men då är inte en Glock det ultimata vapnet och det är väldigt ovanligt att det inträffar på en standard patrullering på stan.

    Jag är inte polis och kommer aldrig att bli, däremot vet jag att det finns flera poliser som håller med mig och jag vet också att många poliser inte gör det.

    Det jag säger är att jag inte anser det vara nödvändigt att polisen på Åland skall behöva gå omkring med skarpladdade vapen med ammunition i mynningen som är förbjuden i krig pga de skador de tillfogar, under vanliga trafikkontroller, i kiosk köer, handlandes på kantarellen eller föreläsningar i skolor. Jag säger inte att polisen skall vara utan skarpladdade vapen och när anmälningar inkommer där potentiella faror kan finnas skall givetvis vapen också kunna bäras, men håll med om att det finns tillfällen där elpistoler vore mycket bättre.

    Jag är bland annat politiker och har betalt för att tycka och komma med förslag och jag tror vi alla skall vara glada att polisen var fullt upptagna med den brinnande bilen under rånet mot Ålandsbanken, skulle någon polis med Glock dragit sitt vapen och hotat rånaren som hade maskingevär så kanske inte pengarna hade varit största problemet...

    Jag är mycket stolt över och anser att vi alla skall vara stolta över vår egen polis, och bland annat därför tycker jag inte om när Åländska polisen väljer att bära finska uniformer och strikt bara vill följa de finska polistraditionerna, jag anser vi kan plocka det bästa ifrån många olika områden och skapa något som passar på Åland. Tasers används av över 40 olika polisorganisationer i världen och ja, jag tycker de kunde vara ett bra komplement till Glock.

    Jag förespråkar alltså inte att man skall ta pistolen av polisen, det jag föreslår är att byta ut den till ett mer humant vapen och ha tillgång till den riktiga pistolen när den behövs. I butiker, skolor, kiosk köer etc. ser jag inte riktigt nyttan.

    Tittar man på de dödsskjutningar som hänt senaste åren så är många onödiga, det har i många fall handlat om drogpåverkade eller psykiskt sjuk människor som gått till attack. En psykos kan drabba vem som helst, om jag råkar ut för en och av någon anledning går till angrepp mot någon människa hoppas jag att polisen är där och stoppar mig, jag hoppas dock att dom använder en Taser och inte en 9mm Glock.

    Uppenbarligen så var detta ett otroligt känsligt ämne eftersom kommentarerna på Ålandstidningens hemsida inte alla är rumsrena. Detta handlar givetvis också om vilken profil vi vill att vår polis skall ha, jag hör till dem som tror på en Åländsk profil där polisens uppgift är att stödja och hjälpa, inte sätta dit i onödan och skrämma!

    Brott skall givetvis bekämpas och jag hör till dem som tycker det daltas för mycket med våra brottslingar, men det är en annan sak det. Polisen gör ett bra jobb och jag försöker bara med denna enkla motion få igen en diskussion och det får man ju säga att jag lyckats med, kanske en kompromiss är att Glocken kan vara dold och Tasern är i hölstret. Det gäller att försöka se detta ur ett helhetsperspektiv, säkerhet, profil, nytta och effekt, på ett sätt som skulle kunna passa Åland!
    mvh
    Frille

    SvaraRadera