torsdag 1 april 2010

Att ge blod....

I veckan var det åter igen dags för blodgivning, detta är något som jag tycker är helt fantastiskt och helt otroligt härligt att höra om alla som varit och givit blod, för tänk den dagen det själv drabbar en att man ligger där och är i akut behov av blod, då behövs det mer än någonsin.

Något som jag kan irritera mig något så fruktansvärt på, är att jag inte får ge blod. Varför? Jo, för att jag är homosexuell! Jag skulle mer än gärna vilja ge blod, för att jag vet att jag kan vara med och rädda liv när det gäller, men får som sagt inte, på grund av min sexuella läggning. Detta är helt otroligt. Allt blod som kommer in, testas innan det överhuvudtaget används. Man anser att homosexuella människor har större risk för att sprida HIV än heterosexuella. Detta är ju helt fantastiskt. Så kanske det är, men det jag inte förstår, varför inte homosexuella kan få ge blod, då ändå allt blod som kommer in testas! Ja, precis, det testas! Bara att läsa på Wikipedia

Detta är något som irriterar mig så enormt och jag hoppas verkligen att snart vi får se en ändring på detta inom en snar framtid.

2 kommentarer:

  1. ja, det är helt sjukt verkligen! Fast du ha gett blod förut så testas ditt blod alltid på nytt, varje gång. Dom tar alltid 2 rör eller nåt innan dom fyller upp påsen... dagens samhälle!

    SvaraRadera
  2. Javisst känns det ju som en aningen förlegad syn att homosexuella skulle ligga runt mer än heterosexuella singlar eller antas leva mer promiskuöst i sina fata förhållanden.. Men man bör ju ocå tänka på att det kan ta upp till 3 månader innan HI-viruset syns i tester så en nyligen smittad kan slinka igenom testfiltret vid blodgivning. Men det gäller ju heterosexuella i lika hög grad. Och även som heterosexuell får man inte heller ge blod om man haft sex med någon annan än stadigvarande partner (oavsett skyddat eller inte) de senaste 3 månaderna. Så nog lyckas ju Röda korsets blodtjänst att få en att känna sig trashig alltid..
    Mvh, Christine

    SvaraRadera