måndag 3 augusti 2009

Joel Opera


Igår tog jag mig tiden och beslöt mig för att besöka Alandica och se på Joel Operan! Mina förväntningar var högt uppsatta, då man hört talas om operan en längre tid. Med mig i sällskapet tog jag min skådespelarkollega Petronella Wester. En varm och skön kväll var det, då vi gick in i Alandica och letade upp våra platser. Programblad hade vi med oss och förväntningarna steg under tiden vi satt och inväntade starten på Operan.
Efter att första akten hade gått och pausen intogs, var jag som ett levande frågetecken. Operan skapade dessa för mig och jag har fortfarande inte kunnat reta ut dessa frågetecken ännu och inte blev de färre efter andra akten!

Fördelen med att man har skaffat sig programbladet med tillhörande libretto var att man kunde följa med under hela föreställningen om man inte satt uppe på balkongplats som vi, för där fanns inget ljus som skulle möjliggjort det att man skulle kunnat följa med. Nåt som störde mig oerhört, var att jag inte kunde höra sångerna! Musiken överröstade sången och då fick ändå inte musikerna möjlighet att kunna klämma till ordentligt på de platser där de egentligen hade krävts för att skapa den dramatik som skulle utspelas. Det hade absolut varit en fördel om sångarna hade burit mikrofoner som hjälpt dem att stärka upp sången och man lättare kunde ha följt med och fått bättre uppfattning om hela handlingen.

Däremot måste jag lyfta på hatten för scenografin! Woow, enkla lösningar som fungerade perfekt! En stor eloge för det arbetet!

Regin hade man gärna kunnat arbeta med lite mera, kändes lite tafat vid olika tillfällen, däremot jobbade alla otroligt bra med den regin de hade fått.

Nä, nu låter jag väldigt negativ, men känner att jag fortfarande inte kan svälja detta riktigt. Visserligen är jag ingen van operabesökare, men min känsla av detta, är trots det att frågan är om man ska kalla detta opera? Jag tror man hade vunnit ännu mera på att satsa på en musikal variant istället.

Måste klämma in ett stort beröm till Joa Helgesson som hade huvudrollen som Joel Pettersson, riktigt bra arbete av honom!

Nåväl, detta är min åsikt och jag delar den säkerligen inte med alla och tur är väl att smaken är delad!

Nu ska jag avrunda detta inlägg och vad passar väl bättre än att avsluta med Puss och Kram på Er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar